Moeilijke Bijbelteksten: evaluatie Israëls eerste bestaansperiode

God 21 december 2022 Marco van Putten
Marco van Putten

In de serie Moeilijke Bijbelteksten behandelt Bijbelleraar Marco van Putten in korte artikelen onderwerpen uit de Bijbel die moeilijk worden gevonden. Dit artikel geeft een evaluatie van Israëls eerste bestaansperiode (c.1400 eeuw-586 v.Chr.).

Israël werd definitief een afzonderlijk volk door de uittocht uit Egypte. Maar eigenlijk waren ze al een volk geworden door hun sterke groei daar (Ex 1:7). Ook een farao noemt hen op een bepaald moment zo (vers 9).

Ze worden daar ook ‘een volk’ genoemd omdat ze er apart leefden. Afgescheiden van het Egyptische volk, omdat die hun Hebreeuwse (nomadische) levensstijl als minderwaardig beschouwden (Gn 43:32; 46:34).

Toen hun omvang dusdanig groot was geworden trokken de Egyptenaren hun loyaliteit in twijfel (Ex 1:10) en begonnen ze hen te onderdrukken. God leidde de Israëlieten uit die onderdrukking, zoals Hij eerder had voorzegt (Gn 15:13-14).

Israëls eerste bestaansperiode
Door gewillig toe te treden in Zijn verbond behoorde ze God als volk toe. Daarmee werden ze het identificeerbare ‘volk van God’ op aarde. Hoewel Gods volk altijd al bestond en veel groter is dan alleen de Israëlieten.

Israëls werd welvaart, maar toch vooral de kwaadaardigheid van hun koningen, leidde tot hun gefaseerde ondergang.

De verbondssluiting ging samen met de opdracht om een belofte te vervullen. De Israëlieten moesten van de berg Horeb uittrekken naar een gebied aan de oostkust van de Middellandse Zee. God had aan Abraham daarvan min of meer de grenzen bekend gemaakt. Het zou het woongebied van zijn kleinkinderen worden. Aan Mozes preciseerde Hij die grenzen later.

De Israëlieten begonnen in circa 1360 voor Christus dat gebied in te nemen en richtte bij Sichem hun centrale heiligdom op. De hogepriester was over hun godsdienst gesteld en een raad van stamoudsten over het centrale volksbestuur. Het volk begon zich daardoor steeds meer als een natie te gedragen. Vrijwel alle heidenen die er woonden en hun cultusplaatsen werden vernietigd. Het oorspronkelijke nomadische bestaan van de Israëlieten kwam definitief ten einde.

De natievorming werd verder gecentraliseerd toen ze in circa 1040 een koning aanstelden. Israëls welvaart, maar toch vooral de kwaadaardigheid van hun koningen, leidde tot hun gefaseerde ondergang. In 586 kwam er voorlopig een definitief einde aan de natie Israël. Wat kan van deze eerste periode van circa 800 jaar van het volk Israël worden geleerd?

Opdeling Israëls eerste bestaansperiode
Deze periode is in drie tijdsdelen te onderscheiden:

1. De woestijntijd van 40 jaar (c.1400-c.1360 v.Chr.)
2. De vestigingstijd van 320 jaar (c.1360-c.1040)
3. De eerste koningentijd van 454 jaar (c.1040-586).

De eerste koningentijd kan chronologisch opgedeeld worden in:

3.1 Een voorperiode van 30 jaar
3.2 De centrale Davidische monarchie van 80 jaar
3.3 De twee koninkrijken van zo’n 215 jaar
3.4 Het Davidische restkoninkrijk van 130 jaar

Met uitzondering van de woestijnperiode tussen de uittocht uit Egypte, maakte Israël in de eerste bestaansperiode een ontwikkeling, een groei in natievorming door.

Vanaf 885 voor Christus werden Israëls koningen afdracht plichtig aan buitenlandse natiën wat uitliep in vazalschappen. Dat was al een teken van geestelijke achteruitgang. De Israëlitische koningen regeerden eigenlijk maar een derde van de koningentijd (zo’n 155 jaar) onafhankelijk.

Israëls eerste bestaansperiode heeft dus de vestigingstijd (Richterentijd) als langste aaneengesloten eigensoortige tijd van onafhankelijkheid. Hoewel de Richters optraden tegen vijanden die God tegen Israël zond vanwege hun herhaaldelijke kwaadaardigheid. Maar in die periode traden vrijwel geen profeten op tegen Israël. Maar toen de kwaadaardigheid te groot werd, was dit aanleiding voor het aanstellen van een koning.

Israëls groei
In de Bijbelboeken Samuël, Koningen en Kronieken wordt uitgebreid aandacht besteed aan de koningen van Israël. Het gewicht ligt op hun weerspannigheid, boosaardigheid en zonden. In andere Bijbelboeken, zoals het boek Ruth, de psalmen en de profetenboeken, komt echter een veel genuanceerder beeld van de godsdienstige gesteldheid onder de Israëlieten in hun eerste bestaansperiode naar voren.

Daaruit blijkt dat het algemene beeld van Israël in deze tijd meestal onjuist is. De Richterentijd bijvoorbeeld vaak wordt gezien als een ‘donkere tijd’ waarin de godsdienstige gesteldheid van de Israëlieten alleen maar slechter werd. Daardoor wordt de komst van de koningen, met vooral koning David als ideaalbeeld, nogal eens gezien als een zegen voor Israël. Maar de feiten over de eerste koningentijd laten het tegenovergestelde zien.

Met uitzondering van de woestijnperiode tussen de uittocht uit Egypte, maakte Israël in de eerste bestaansperiode een ontwikkeling, een groei in natievorming door. Hoogtepunten liggen in de Richterentijd, waarin de geschiedenis van Boaz en Ruth zich voltrok (waarschijnlijk 12de eeuw), en het begin van de koningentijd, met het optreden van de Richter/profeet Samuël en koning David (11de – 10de eeuw). Daarna volgde, niet lang na de helft van hun eerste bestaansperiode, de gestaagde neergang die al onder Salomo werd ingezet.

Heel Israël werd van Godswege zondig, misdadig, gebroed van kwaadaardigen en verdorven zonen genoemd.

Oorzaak van Israëls val
Uit de oordelende aanzeggingen van de profeten in die tijd blijkt hoe het gesteld was met Israël en waarom God hen uiteindelijk in de verbanning wegzond. Daaruit blijkt dat niet alleen de koningen en de leidslieden steeds afvalliger van God werden.

Van de profeet Jesaja (c.770-c.686) wordt duidelijk dat ‘heel’ het volk in Gods ogen van Hem was afgevallen (Js 1:2-4). Heel Israël werd van Godswege zondig, misdadig, gebroed van kwaadaardigen en verdorven zonen genoemd. Maar het feit blijft dat leiders bepalend zijn in de handhaving van Gods wil. Hun falen en boosaardigheid had de grootste negatieve invloed.

Jesaja stelde het volk voor als leidende aan een ernstige ongeneeslijke ziekte dat ook nog eens verwond en geslagen was. Dat laatste is het gevolg van de buitenlandse legers die God herhaaldelijk tegen Israël had laten optrekken om de bevolking en het Land te kastijden. Woningen waren geplunderd en verwoest, landerijen en boomgaarden waren leeggehaald en onbruikbaar gemaakt. Het begon steeds chaotischer en een woestenij te worden.

In de tempel in Jeruzalem brachten Israëlieten stelselmatig huichelachtige offers aan God. Hun hart was er niet bij, maar de offers waren alleen bedoeld als poging om God te manipuleren om hen weer te zegenen. Precies zoals heidenen dat ook probeerden te doen met hun afgodendienst.

Al vroeg in de morgen gingen de Israëlieten naar drinkgelagen en vierden ze feesten (5:11). Ze noemden het kwade goed en wat goed is (naar Gods wil) kwaad. Wie het meeste kon drinken werd gezien als een held (vers 22). Zelfs de priesters en de profeten deden eraan mee (28:7).

De overgrote meerderheid van het volk koos er ook voor om steeds meer te assimileren met volksaard van de heidenen.

Volgens de profeten Hosea (c.760-715) en Jeremia (c.627-begin 6de eeuw) pasten de (geestelijke) leidslieden zich aan bij wat toen gangbaar was onder het hele volk (Jr 5:31; Hos 4:9). De rechters namen steekpenningen aan om de schuldige vrij te spreken en de onschuldige diens recht te ontnemen.

Evaluatie
Wie in die tijd echter toch nog trouw aan het verbond bleef kon op Gods gunst rekenen. Israël werd, vooral aan het einde van de koningentijd, steeds meer getypeerd door enkele rechtvaardige gelovigen (een vrome rest; bijvoorbeeld 1 K 19:18). Net zoals dat ook daarna zou zijn tot op de huidige dag. Gods volk vertegenwoordigt helaas altijd maar een rest van de mensheid. Maar Israël die zoveel privileges was geschonken had het beter moeten doen.

De overgrote meerderheid van het volk koos er ook voor om steeds meer te assimileren met volksaard van de heidenen. De collectieve verbondstrouw ging verloren. Gods toorn tegen heel Israël, en niet slechts tegen de koningen en de leiders, groeide steeds meer aan en Hij liet waarschuwen hen ten gronde te zullen richten. Hij openbaarde daarbij ook steeds meer over Zijn toekomstplannen. Toen het einde kwam, kon het geen verrassing meer zijn voor Israël.

Israël zou niet meer herstellen tot de onafhankelijke staat die het had in het begin van de eerste bestaansperiode. Het is wachten op de komst van de Messias om dit herstel te geven. Maar tot op heden is daar geen vooruitzicht op. De vraag en het verlangen van de apostelen naar dit herstel blijft dus nog steeds open (Hnd. 1:6; 15:16).

Praatmee

Beluister onze podcast

#386 Daniël van Deutekom & Elmar Hofstee discussiëren over genezingsdiensten
Of beluister op:

Meerartikelen

Opperrabbijn
Column

Wij weigeren om het Joodse zuivere vlammetje te doven

In zijn nieuwe dagboek vertelt opperrabbijn Jacobs onder meer over zijn jetlag en waar hij de afgelopen periode druk mee is geweest. Ook deelt hij hoe zijn (schoon)kleinzoon met een keppeltje terechtkwam in een pro-Palestina demonstratie in Amsterdam

Biddende moslims
Nieuws

Straatevangelist in VS veroorzaakt ophef na confrontatie met biddende moslimjongeren

In de Amerikaanse staat Texas is een video van een straatevangelist viraal gegaan nadat hij een groep moslimjongeren aansprak tijdens hun gebed, zo laat de Christian Post weten. Voor veel mensen was het een botsing van culturen, maar voor evangelist

Iznik
Nieuws

Turkse basiliek komt door dalend waterpeil na eeuwen boven water

In het Turkse Iznik is een eeuwenoude basiliek opnieuw zichtbaar geworden. De kerk uit de vierde eeuw lag jarenlang volledig onder water, maar door een dalend waterpeil is zij nu weer op het droge gekomen. Archeoloog Mustafa Sahin spreekt van een zee

Trump
Nieuws

President Trump verhoogt druk op Nigeria wegens geweld tegen christenen

De Amerikaanse president Donald Trump heeft opnieuw fel uitgehaald naar de regering van Nigeria vanwege het aanhoudende geweld tegen christenen. In een interview met Fox News Radio zei hij dat hij “echt boos” is over de situatie. Hij stelde dat de Ni

Wilkin van de Kamp
Video

Hoe kan een christen vrucht dragen? Wilkin van de Kamp legt het je uit

'Vrucht dragen', het is een term die de meeste christenen wel kennen. Maar hoe draag je eigenlijk vrucht en wat is daarvoor nodig? Spreker en schrijver Wilkin van de Kamp legt het je uit in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. "

Mozambique
Nieuws

Minstens vier christenen vermoord bij nieuwe aanvallen Mozambique: "Een van hen is onthoofd"

De afgelopen dagen zijn er in het noorden van Mozambique zeker vier christenen door jihadisten vermoord. Kerk in Nood spreekt over ‘een golf aanvallen’ op verschillende dorpen. Vele christenen sloegen op de vlucht en enkele van hen werden om het leve

Duk
Nieuws

Wierd Duk beschuldigt EO van liegen in statement over incident bij talkshow

Er is online ophef ontstaan over het incident met journalist en opiniemaker Wierd Duk in het EO-programma Dit is de week. Duk besloot zaterdagavond het liveprogramma te verlaten na een persoonlijke tirade van tafelgenoot Ronit Palache. Volgens de red

Team NEM
Nieuws

De zegen is in het gaan: terugblik Jesaja 19-conferentie naar Jeruzalem

Het team van Near East Ministry (NEM) kijkt dankbaar terug op de dagen dat ze in Jeruzalem de conferentie van het volledige NEM-team mochten meemaken. Het waren waardevolle dagen van ontmoeting, gebed, aanbidding en onderwijs, zegt Maartje Burger. 'G

Meerartikelen

India
Nieuws

Zendelingen in Indiase deelstaat aangeklaagd onder nieuwe anti-bekeringswet

In de Indiase deelstaat Rajasthan zijn twee christelijke zendelingen als eersten aangeklaagd onder de onlangs ingevoerde anti-bekeringswet. De zaak kreeg landelijke aandacht nadat lokale hindoe-nationalistische groepen melding hadden gemaakt van verm

Johan Schep
Interview

Johan Schep vond Jezus in Israëlische woestijn: “Ik was blind, maar nu kan ik zien”

Johan Schep (73) staat bekend om zijn evangelisatie-activiteiten. Velen weten niet dat zijn geloofsweg begon in de Israëlische woestijn. “Ik was een verloren ziel”, zegt hij. “Ik ging naar de kerk, deed belijdenis, maar kende de Heer Jezus niet perso

Timo en Feyenoord-supporters
Interview

Timo is christen én Feyenoord-supporter: “Geen woorden maar daden ook opdracht voor kerk”

Christen en fanatiek voetbalsupporter; het is geen veelvoorkomende combinatie. Voor Timo de Paauw is dat echter wel het geval. Hij is medeoprichter van de Christelijke Kameraden, een groep Feyenoord-supporters die geloof en clubliefde combineren. Wat

Go Africa
Getuigenis

Youth With A Mission: Nigeriaanse ex-terroristen komen tot geloof in Jezus

In Nigeria gebeuren bijzondere dingen. Youth With A Mission meldt dat voormalige terroristen tot geloof in Jezus komen en dat christelijke weduwen diepe genezing ervaren. Dit gebeurt in een land dat al jaren zwaar wordt getroffen door aanvallen op ch

Israëlcentrum
Nieuws

Rechter legt demonstranten boetes op voor bekladden gebouw Christenen voor Israël

Vier activisten die betrokken waren bij het bekladden van het Israëlcentrum in Nijkerk, zijn door de rechtbank Arnhem veroordeeld tot voorwaardelijke geldboetes. De demonstranten gebruikten verf en lijm om teksten en posters op het gebouw van Christe

Jac de Gooijer
Opinie

Het debat over kerkklokken onthult meer dan we durven toegeven

De discussie rond godsdienstvrijheid, identiteit en de plaats van christelijke symbolen in de publieke ruimte raakt steeds vaker aan diepere vragen over onze cultuur en overtuigingen. Naar aanleiding van een recent gesprek tussen Wierd Duk en Gert-Ja

india
Nieuws

Spanningen lopen op in India na weigering christelijke begrafenissen

Twee christelijke families in de Indiase deelstaat Chhattisgarh kregen begin november te horen dat zij hun overleden dierbaren niet mochten begraven in hun eigen dorp. Dorpsbewoners blokkeerden de toegang tot de begraafplaatsen en gaven alleen toeste

Nigeria
Nieuws

Honderden christelijke schoolkinderen ontvoerd in Nigeria, tientallen weten te ontsnappen

In Nigeria zijn in enkele dagen tijd honderden kinderen en meerdere volwassenen ontvoerd bij aanvallen op een katholieke kostschool en een christelijke gemeente. Het gaat vooral om christelijke leerlingen en kerkgangers. Een deel van de kinderen kon

Dit is de week
Nieuws

Discussie over christelijke cultuur, kerkklokken en Jezus in EO-programma krijgt bizar einde

"Ik vind het apart dat er mensen zijn die niet zoveel met Christus hebben, maar wel een christelijke cultuur verdedigen. We kunnen het christendom niet verdedigen zonder Christus." Dat zei voormalig CU-leider Gert-Jan Segers zaterdagavond tijdens een

KPop Demon Hunters
Nieuws

Christelijke school vraagt ouders om terughoudendheid rond 'anti-christelijke' Netflix-film

Een Anglicaanse basisschool in het Engelse Poole heeft ouders gevraagd hun kinderen te ontmoedigen om op school liedjes te zingen uit de nieuwe Netflix-film KPop Demon Hunters. Volgens de school botst de nadruk op demonen in de film met de christelij

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt over Katwijkse drenkeling die zich niet liet redden

"Vriend, driemaal stak ik Mijn hand naar je uit en je hebt het niet gezien", aldus ds. G. van Zanden. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee deelde in een recente preek een opvallend verhaal over een plaatsgenoot die tijdens een storm op zee in d

Thomas Quartier
Nieuws

Voormalig Theoloog der Nederlanden treedt uit als monnik na misbruikonderzoek

Theoloog en hoogleraar Thomas Quartier is uit zijn ambt als diaken gezet en heeft zelf verzocht om dispensatie van zijn kloostergeloften. Daarmee is hij officieel uitgetreden bij de benedictijnen en teruggekeerd naar de lekenstaat. Dat bevestigt abt-