Cambridge-onderzoeker beweert dat Jezus transgender zou kunnen zijn
Gelovige bezoekers van een kapel aan de Universiteit van Cambridge zeggen dat ze "in tranen" waren nadat een onderzoeksstudent beweerde dat de wond in de zij van Jezus op renaissance- en middeleeuwse schilderijen, kan worden vergeleken met een vagina. Wat volgens de onderzoeker suggereert dat Jezus transgender zou kunnen zijn.
Tijdens een avonddienst in de kapel van het Trinity College afgelopen zondag, toonde Joshua Heath, een junior research fellow, drie schilderijen van de kruisiging. Waaronder Jean Malouels 15e eeuwse werk Pietà en Henri Maccheroni's werk "Christs" uit 1990. Dat meldde The Telegraph zaterdag.
Heath, wiens onderzoek onder toezicht van de voormalige aartsbisschop van Canterbury Rowan Williams staat, zei tijdens de dienst dat de zijwond van Jezus en het bloed dat naar de lies stroomt in Pietà eruitziet als een vagina.
Toen Jezus werd gekruisigd en stierf aan het kruis, zegt Johannes 19:34 dat Romeinse soldaten de benen braken van de twee mannen die naast Hem werden gekruisigd. Maar toen ze zagen dat Jezus al dood was, besloot een van de Romeinse soldaten Jezus' benen niet te breken. Hij doorboorde in plaats daarvan Zijn zijde met een speer, "en meteen kwam er bloed en water uit."
Ketterij
De Cambridge-onderzoeker verwees vervolgens naar het 14e-eeuwse gebedenboek van Bonne uit Luxemburg en zei dat deze zijwond geïsoleerd was en "een uitgesproken vaginaal uiterlijk krijgt".
De Britse krant citeert een gelovige die zegt dat de beweringen van Heath hem "in tranen" achterliet. Dat hij en andere gelovigen zich door de kerk buitengesloten voelden worden. Toen veel studenten klaagden over deze beweringen, noemde de decaan van het Trinity College, Michael Banner, de opvattingen van Heath 'legitiem'.
Een ander gemeentelid schreef een klacht aan Banner: 'Ik verliet de dienst in tranen. Je bood aan om daarna met me te praten, maar ik was te bedroefd. Ik minacht het idee dat door een gat in een man te snijden, hij daardoor kan worden gepenetreerd, zodat hij een vrouw kan worden. Dat dergelijke beeldspraak vanaf de preekstoel wordt toegepast op onze Heer vind ik verschrikkelijk. Ik verafschuw het idee dat we het martelaarschap van een 'transchristus', een nieuwe ketterij in onze tijd, moeten accepteren.'
Praatmee