Juf Marlyne Nieuwenhuyzen: "Als kind bewaarde ik stencils voor als ik 'later' zelf juf zou zijn"
Al van kleins af aan wist Marlyne Nieuwenhuyzen dat ze leerkracht wilde worden. "Het schijnt dat ik in groep 4 al werkbladen bewaarde, zodat ik die zelf kon gebruiken wanneer ik 'later groot was' en juf zou zijn", aldus de leerkracht van groep 8 uit Zeeland.
Na de middelbare school koos Marlyne dan ook voor de pabo. In haar familie zaten veel mensen in het onderwijs, waardoor ze er veel vanaf wist. Toch is het onderwijs in de praktijk altijd anders. "Wanneer je een leerling hebt die tegen een probleem aanloopt, dan is het soms echt even zoeken om te kijken hoe je hem of haar kan helpen", aldus Marlyne. Juist die zoektocht maakt het werk voor haar uitdagend.
Marlyne begrijpt dat niet iedereen vanaf jonge leeftijd al weet dat het onderwijs iets voor hem is. "Ik wil mensen vooral aanmoedigen om een keer mee te lopen op een school, bijvoorbeeld met Endanbenjeleraar. Als je van kinderen houdt en betekenisvol werk wil doen met veel uitdaging en afwisseling, dan zit je in het onderwijs zeker goed."
Het oudere kind
Tijdens de pabo kies je voor een specialisatie in de onder- of bovenbouw van de basisschool. "Het oudere kind spreekt mij heel erg aan. Je hebt op een andere manier contact met elkaar en kan een echte band opbouwen met je leerlingen", aldus Marlyne. "Wat dat betreft had de middelbareschoolleeftijd misschien ook bij mij gepast, maar ik vind heel veel verschillende dingen leuk. Als leerkracht in het basisonderwijs geef je alle vakken, waardoor ik mijn werk leuk en afwisselend vind", aldus Marlyne.
Ook merkt Marlyne dat je met de kinderen in de bovenbouw andere dingen kan bespreken. Zo besteedt ze aandacht aan het nieuws in combinatie met christelijk burgerschap. "We gebruiken daarvoor de website van Bijbel met uitleg dagopeningen, waarin je een nieuwsbericht koppelt aan een Bijbelgedeelte ", legt Marlyne uit. “In de periode dat de storm Eunice over ons land ging, werd dit verbonden aan het verhaal van de wijze en dwaze bouwer. Een artikel over de onrust in Oekraïne lazen we over het vertrouwen op God. Dit werd gekoppeld aan psalm 27: ‘De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wie zou ik vrezen?’ Dit maakt het voor kinderen makkelijk om het geloof niet als iets te zien dat 'losstaat', maar als iets wat je in alles om je heen terug ziet komen."
Juist de bijdrage aan de geloofsopvoeding naast de algemene ontwikkeling van het kind, maakt het werk voor Marlyne betekenisvol. "Natuurlijk kan het ook pittig zijn. Je hebt niet alleen te maken met kinderen, maar ook met ouders. Je moet niet alleen lesgeven, maar ook vergaderen en allerlei verslagen bijhouden. Dat maakt de werkdruk soms hoog, maar het is het meer dan waard", aldus Marlyne. "Daarnaast doe je het niet alleen. Je staat meestal wel alleen voor de klas, maar je werkt als school uiteindelijk samen om het kind te begeleiden bij de ontwikkeling van kleuter tot middelbare scholier."