Terwijl Joden bidden op de Tempelberg verandert de status quo langzamerhand
De Tempelberg in Jeruzalem is onderdeel van afspraken tussen moslims en Joden. Moslims mogen er alleen komen en bidden in de Al-Aqsa moskee, Joden kunnen er bidden bij de Klaagmuur net onder de plek waar die moskee staat. Een status quo die naar aanleiding van rellen en conflicten tot stand is gekomen. Toch is er langzamerhand een verandering gaande: steeds meer Joden blijken te bidden op de Tempelberg zelf. Volgens Religion News waren er tussen september en november 80 procent meer Joden die baden op de berg dan in afgelopen jaren.
In het oosten van Jeruzalem vinden we de plek die door zowel Jordanië als Israël beheerd wordt: de Tempelberg. Het is de op twee na heiligste plek voor moslims, hier zou Mohammed ten hemel zijn gereden op zijn gevleugelde paard al-Buraq. De Joden geloven dat de Tempelberg de plek is waar de eerste en tweede tempel uit de Bijbel gestaan moeten hebben. Toen Joden er een nieuwe hoeksteen wilden plaatsen in 1990, braken er dodelijke rellen uit. Afgelopen mei sloeg de vlam er nog in de pan toen Palestijnse protesten in de moskee door de Israëlische politie de kop in werden gedrukt. Het zorgde voor een reactie van Hamas met raketaanvallen.
Jarenlang was er slechts een klein groepje orthodoxe Joden dat probeerde om het bidden op de Tempelberg weer mogelijk te maken. In de laatste jaren maken nationalistische activisten er echt weer meer werk van en zien ze het bidden op de berg als een religieus en menselijk grondrecht. Ook de nieuwe minister-president van Israël, Naftali Bennet, riep afgelopen zomer op tot meer vrijheid voor Joden om op de Tempelberg te bidden. Hij gaf daarbij aan "niets aan de status quo te willen veranderen", maar sprak zich toch uit over de mogelijkheid voor Joden om daar te bidden. Deze ontwikkelingen hebben mogelijk geleid tot de 80 procent toename van het aantal biddende Joden op de berg in de laatste maanden.
Praatmee