Het geheim van hogeschool Windesheim: oog voor iedereen
Meer dan 25.000 studenten en ruim 1500 docenten kleuren ieder jaar weer de Almeerse locatie en de Zwolse campus van Hogeschool Windesheim. Wat is het geheim van deze hogeschool, die al jaren in de ātopā van de kwaliteitslijstjes terugkomt? Mr. Anne Velema, docent Recht op de hogeschool denkt dat studenten ondanks hun aantal āgezienā worden. āAl heb ik studenten soms maanden niet ontmoet, ze zijn in beeld.ā
Een sliert van duizenden studenten, die van station Zwolle naar de campus van Hogeschool Windesheim lopen. Of de stroom aan studenten die door het centrum van Almere naar de Windesheimlocatie midden in Almere lopen. We kunnen het ons ten tijde van de coronapandemie niet voorstellen, maar Velema vond het altijd een prachtig gezicht. Met al die studenten loop je als docent wel het risico dat je lessen geeft en de studenten anoniem blijven. Velema wapent zich ertegen, sterker nog: hij ziet dat als de cultuur op de hogeschool.
Aan tafel rond Kerst
Zo vertelt de docent het verhaal van Rafat, een Syrische bootvluchteling die succesvol aan de HRM-studie begonnen is. De SyriĆ«r moest in het eerste jaar van zijn studie zich nog Nederlands als tweede taal toe-eigenen. āJe geeft graag je tijd voor extra begeleiding, op die manier kan hij aanhaken en een kans krijgen.ā Toen Rafat rond Kerst alleen bleek te zijn, zat hij in die week bij de familie Velema aan tafel.
Mr. Anne Velema
Het lijkt gewoon voor de in 2014 gekozen āDocent van het Jaarā van Windesheim. Hoe studenten op de hogeschool systematisch persoonlijk aandacht krijgen? āElke klas heeft een studiebegeleider die nauw betrokken is bij de studenten. Elke periode zitten ze aan tafel om de studie te bespreken.ā Ook helpt het dat elke studie op beide locaties van de hogeschool zijn eigen plek heeft, ādie op zijn beurt kleinschalig is. Daar lopen de docenten van die opleiding rond en zij kennen de studenten bij naam.ā
Open gesprek
Al tien jaar werkt Velema op de Zwolse locatie van het Windesheim, de docent studeerde Privaatrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Door de jaren heen is de hogeschool wel veranderd, geeft hij aan. āVroeger hadden we een uitgesproken christelijk karakter, ik ken de docenten die nog goed weten dat we standaard een dagopening hielden. Daar is een verschuiving opgetreden. Toch begin ik zelf nog weleens met een open bijbel en een korte gedachte. Je hoopt dat het wat op gang brengt, ook omdat het iets onverwachts kan hebben.ā
āEen aantal van onze docenten en studenten zijn gewend op zondag een kerkdienst op te zoeken, maar veel ook niet. Daarom voer ik graag een open gesprek waarbij we nooit de sfeer creĆ«ren dat āik vertel wat ik lees,ā of dat ik vertel āhoe het zitā. Nee, de openheid is er voor iedereen om elkaars standpunten te verkennen.ā
Links- of rechtsom
De cultuur van Windesheim, ādat we iedere student in beeld hebbenā, uit zich ook in een inclusieve school, zegt Velema. Zo noemt hij studenten met een functiebeperking, zoals dyslexie, doofheid of blindheid specifiek. Dat levert mooie momenten op: zo moest er voor de blinde Jeroen flink wat uit de kast getrokken worden. āHij is ontzettend gedreven en een scherpe denker. Links- of rechtsom wilden we regelen dat hij Rechten kon volgen. Inmiddels is hij advocaat op de Zuidas bij āeen van de beste kantorenā. āHet is goud dat hij een plek kreeg bij Windesheim. Na Jeroen zijn er nieuwe Jeroens bijgekomen, misschien was hij wel een soort āwegbereiderā.ā Het studeren aan Windesheim met een functiebeperking komt dan ook goed uit diverse testen, zoals die van de Keuzegids.
De praktijk neemt een belangrijke plaats in het curriculum van Velema. āVan elke zeven lessen wil ik er minimaal twee de praktijk in, of de praktijk in huis halen. Elk jaar hebben we de zogenoemde āStudentenrechtbankā, waarbij vierdejaars studenten werkgever of werknemer vertegenwoordigen in een ontslagzaak. Ze bepleiten hun zaak in een echte rechtbank met jury, die bestaat uit echte advocaten en rechters.ā
Afgelopen week was het weer zover: helaas moesten de vierdejaars hun toga thuis aantrekken. āToch is het een supergave ervaring. Studenten hebben veel presentaties gegeven, maar het in de rechtszaal zonder spiekbriefje uitvoeren is een out of the box-opdracht. Je ziet na het pleiten de spanning van die koppies afgaan, soms sliepen ze er nauwelijks van. En dan krijgen ze van de jury een mild oordeel. Achteraf hadden ze het nooit willen missen.ā
Overspringende vonk
āEr is geen jaar dat je als docent niet persoonlijk uitgedaagd wordt om je te ontwikkelenā, zegt Velema. Na afloop van het eerste semester heeft de hogeschool een onderwijsweek, waarin docenten geĆÆnspireerd worden. āHet zegt iets over de onderwijsorganisatie dat het continu medewerkers en studenten in beweging laat blijvenā, vindt de docent. āMaandag gaf ik een workshop over het offline en online boeien van studenten. Ik hoorde van diverse deelnemers dat ze daar vandaag en morgen wat mee konden. De vonk sprong over en zette hen in beweging. Dat is ook de cultuur bij Windesheim, dat we elkaar daarin stimuleren.ā