Waarom theater niet past bij de reformatorische identiteit
Onlangs werd docent Arjan van Essen geschorst door het Driestar College in Gouda. Hij moest kiezen: het docentschap of zijn theaterproductie die binnenkort start. De christelijke school op reformatorische grondslag heeft principiële bezwaren tegen theaterproducties. Het Nederlands Dagblad sprak met ds. C. J. Meeuse, predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten.
De emeritus-predikant schreef in het verleden het boek 'Schijn bedriegt. Een christelijke visie op toneelspel en speelfilm.' Aan de hand daarvan legt Meeuse uit waarom theater niet past bij de reformatorische identiteit. "Over het algemeen werd toneel gezien als een ongeschikte kunstuiting, in het bijzonder vanwege de zedeloosheid die ermee gepaard ging, maar ook wel met het bezwaar dat men de werkelijkheid tot een spel wil maken."
De GerGem-predikant is ervan overtuigd dat theater op gespannen voet kan staan met het negende gebod: ‘Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste’. Volgens Meeuse is "de oprechtheid in het geding wanneer je in de huid van een ander kruipt". Volgens hem gaat er achter de toneelwereld een "schijnwereld" schuil met vaak "een bedrieglijke boodschap die mensen aftrekt van het wezenlijke geluk dat Gods Woord ons voorhoudt."
Er zijn volgens de predikant wel degelijk uitzonderingen. De dominee wijst op rampenoefeningen. "Dan is er geen sprake van onoprechtheid en afleiden van een godzalig leven." Meeuse raadt docent Arjan van Essen aan om zijn levensverhaal te blijven vertellen en anderen te waarschuwen. "Je neemt veel weg van jezelf als je het gaat 'spelen'."
Praatmee