Staan we vlak voor de aanval van Gog/Magog op Israël?

God Dirk van Genderen
Israël leger

Ik wil een actuele kwestie met u bespreken, de profetie die we lezen in Ezechiël 38 en 39, over de aanval van Gog en haar bondgenoten op Israël. Ik heb daar enkele kanttekeningen bij, waarmee u het misschien totaal oneens bent, maar ik doe dit, omdat ik van mening ben dat we onze standpunten soms te gemakkelijk overnemen van anderen, zonder er zelf goed over na te denken. En u weet het: het gaat mij om de waarheid van de Bijbel.

Velen in de christelijke wereld gaan ervan uit dat we aan de vooravond staan van de vervulling van Ezechiël 38 en 39: De aanval van Gog uit het land Magog, met tal van bondgenoten, op Israël. De aanwezigheid van een Russische strijdmacht in Syrië wordt gezien als de opmaat voor deze aanval.

Ook ik houd deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten, temeer daar er een bondgenootschap lijkt te ontstaan van Rusland, Syrië, Irak, Iran en Hezbollah. En ik vertrouw Poetin niet. Maar misschien is Poetin wel gevaarlijker voor Europa dan voor Israël…

"Aan het einde van het Duizendjarig Rijk zal de satan Gog en Magog aansporen tot een laatste aanval op de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad, waarmee Jeruzalem wordt bedoeld"

Israël zal rustig en onbezorgd wonen
Toch is het voor mij geen uitgemaakte zaak dat deze aanval nu zal gaan plaatsvinden, omdat Ezechiël 38 aangeeft dat deze overrompelende aanval zal plaatsvinden in een tijd dat het volk Israël rustig en onbezorgd woont, zonder dat het land ommuurd is en dat de huizen en steden dan geen muren, grendels en poorten zullen hebben (vers 11).
Dit is toch geen beschrijving van de huidige situatie. Israël is zwaarbewapend en zeer alert op mogelijke aanvallen. Je kunt zeker niet stellen dat het land onbezorgd woont. Het land is wel degelijk ommuurd en de huizen en de steden hebben muren, grendels en poorten.

Psalm 83
Dit wil niet zeggen dat we nu geen gewapend conflict hoeven te verwachten waarbij Israël betrokken is. Ook nu zijn zeker de woorden van Asaf uit Psalm 83:3-5 actueel:
3 Want zie, Uw vijanden tieren,
wie U haten, steken hun hoofd omhoog.
4 Zij beramen listig een heimelijke aanslag tegen Uw volk
en beraadslagen tegen Uw beschermelingen.
5 Kom, zeiden ze, laten wij hen uitroeien, zodat zij geen volk meer zijn
en aan de naam van Israël niet meer gedacht wordt.

Deze woorden zouden vandaag geschreven kunnen zijn. Denk aan de dreiging van Hamas, Hezbollah, Iran, de niets en niemand ontziende golf van aanslagen die momenteel over Israël raast…

De vijanden haten Israël (vers 3), plegen heimelijke aanslagen tegen het volk (vers 4), willen het volk uitroeien (vers 5).

Ik meen echter dat de aanval die in Ezechiël 38 en 39 beschreven wordt, een totaal andere is dat de strijd tegen land en volk waarvan in Psalm 83 sprake is.
Psalm 83 geldt nu en kan nog heviger worden, tot een oorlog aan toe, de profetie uit Ezechiël is nog toekomst.

Voor of na de wederkomst?
Je zou de vraag kunnen stellen: Vindt de vervulling van de profetie in Ezechiël 38 en 39 plaats voor de wederkomst van de Heere Jezus of pas later?

U vindt dit misschien een vreemde vraag. Dat kan toch alleen maar voor de wederkomst plaatsvinden, reageert u wellicht. Na de wederkomst is er toch altijd vrede en zal er geen oorlog meer plaatsvinden?

"Misschien is Poetin wel gevaarlijker voor Europa dan voor Israël"

Dit lijkt logisch. En zeker, de laatste hoofdstukken van Zacharia wijzen op een grote aanval van alle volken op Israël. Als Israël dan dreigt ten onder te gaan, zal de Messias, de Heere Jezus komen, voor Zijn volk strijden en Zijn volk redden.

Maar gaat het in Zacharia over de aanval van Gog en haar bondgenoten, die Ezechiël beschrijft? Dat is voor mij lang niet zeker.

Openbaring 20
Wist u dat ook in Openbaring 20 over Gog en Magog wordt gesproken? In dat hoofdstuk wordt exact aangegeven wanneer de aanval van de legers van deze strijdmacht Israël zullen aanvallen, namelijk aan het einde van het Duizendjarig Rijk.

De vraag die gesteld moet worden, is: Wordt hier over dezelfde Gog en Magog gesproken als in Ezechiël 38 en 39? Als dat niet zo is, zouden er dus twee identieke aanvallen van Gog en Magog op Israël plaatsvinden: één keer vlak voor de wederkomst van de Heere Jezus en één keer aan het einde van het Duizendjarig Rijk.

Kan het zijn dat de aanval van Gog en Magog, met hun bondgenoten pas zal plaatsvinden aan het einde van het Duizendjarig Rijk? In Openbaring 20, vanaf vers 7 lezen we:
7 En wanneer de duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
8 En hij zal uitgaan om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, Gog en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog. En hun aantal is als het zand van de zee.
9 En zij kwamen op over de breedte van de aarde, en omsingelden de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Maar er daalde vuur van God neer uit de hemel en dat verslond hen.
10 En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.

Aan het einde van het Duizendjarig Rijk – waarvan ik geloof dat hier een letterlijk Rijk wordt bedoeld van vrede en gerechtigheid, waar de Heere Jezus zal regeren – zal de satan Gog en Magog aansporen tot een laatste aanval op de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad, waarmee Jeruzalem wordt bedoeld.

"En ondertussen wacht ons, als we de Heere Jezus mogen kennen en liefhebben, een geweldige toekomst"

Een tijd van vrede?
U vraagt zich misschien af: hoe is het mogelijk tijdens het Duizendjarig Rijk een groot leger op de been te brengen? Het zal dan toch een tijd van vrede zijn?

Openbaring 20 zegt in vers 2 en 3 dat aan het begin van dit Rijk de satan gebonden wordt, duizend jaar lang, zodat hij de volken niet meer kan verleiden. Het is onmogelijk dat we nu in dit Duizendjarig Rijk leven, denk alleen maar aan de wreedheden van IS, de Islamitische Staat.

Aan het eind van het Duizendjarig Rijk zal de satan dan voor een korte tijd uit zijn gevangenis worden losgelaten, om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, God en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog.
Wie zijn deze volken? Daar is geen gemakkelijk antwoord op te bedenken. Hun aantal is als het zand van de zee, het gaat dus om een gigantisch groot aantal mensen, die optrekken naar Jeruzalem.

Zijn het ongelovigen die nog op aarde zijn tijdens het Duizendjarig Rijk? Gelet op wat we lezen in Openbaring 19 lijkt dit niet voor de hand liggend. Gelovigen zijn het zeker niet, die zullen de Heere Jezus trouw zijn.

Een laatste aanval
Een andere gedachte – en denkt u er maar eens over na – is dat het (een deel van) de ongelovigen (is) zijn, die in de loop van de geschiedenis zijn gestorven zijn en aan het einde van het Duizendjarig Rijk zullen opstaan voor het laatste oordeel. Zij zullen een makkelijke prooi zijn voor de satan om nog een laatste aanval op de heiligen en op de geliefde stad uit te voeren. Maar zij zullen totaal worden verslagen en hun deel zal zijn in de poel van vuur (Openbaring 20:14 en 15).

Geloof dit niet omdat ik het zeg, maar ga zelf de Bijbel lezen en onderzoeken en vraag of de Heere u met Zijn Geest de dingen duidelijk wil maken. De Heilige Geest zal u de weg wijzen in de hele waarheid, zegt de Heere Jezus in Johannes 16:13. ‘Hij zal u de toekomstige dingen verkondigen.’

En ondertussen wacht ons, als we de Heere Jezus mogen kennen en liefhebben, een geweldige toekomst. Openbaring 21 en 22 spreken over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en het nieuwe Jeruzalem. Gaat u die twee laatste hoofdstukken van de Bijbel maar eens lezen, het zal er grandioos mooi zijn. Voor altijd zullen we ons mogen verheugen in de Heere Jezus, Die we zo lief hebben omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Praatmee

Beluister onze podcast

#330 Jeffrey & priester Jos Strengholt over ChristenUnie/SGP in Europa en Gaza
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Reinette Klever
Nieuws

Christelijke hulporganisatie bekritiseert kandidatuur 'PVV-minister'

Noodhulporganisatie ZOA is verbaasd over de kandidatuur van Reinette Klever (foto) als nieuwe minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. “Het is een verrassende keuze”, aldus Chris Lukkien, CEO van ZOA. “Niet alleen van de former

Adnan
Positief nieuws

In die nacht zag Adnan als moslim Jezus in een droom

Adnan had in zijn leven meerdere keren de Koran bestudeerd, maar veel verzen riepen vragen op. Toen hij met zijn vragen bij de mullah kwam, kreeg hij geen antwoorden. “Je hebt kwade gedachten”, zei hij en wees Adnan de deur. “Ik was boos en verward”,

Psalm 22:22
Verdieping

Met deze psalm kun je je grote verdriet uitschreeuwen naar God

In de kerkelijke traditie is Psalm 22 de ‘psalm van het lijden’. Hij begint met de vraag die al ontelbaar veel mensen in tijden van verdriet hebben gesteld: ‘God, waarom?’ David beschrijft in deze psalm een geweldig moeilijke periode. In heftige taal

Opperrabbijn Binyomin Jacobs
Video

Opperrabbijn Binyomin Jacobs deelt zijn ervaringen met Jodenhaat

Opperrabbijn Binyomin Jacobs wordt regelmatig op straat uitgescholden omdat hij er Joods uitziet. Waar komt antisemitisme vandaan, en wat kun je ertegen doen? Is het bestrijden van Jodenhaat een taak van de overheid? Wanneer gaat kritiek op Israël de

Pastor Paul Kintaama
Video

Pastor Paul Kintaama startte een kerk in één van de armste wijken van Uganda

Katwe is één van de armste wijken van de Ugandese hoofdstad Kampala. Er wonen mensen in slechte, kleine huisjes van vooral golfplaten. Kinderen zwerven op straat, tussen het vuil en het open riool. Jongeren maken de buurt onveilig. Juist op deze plek

Ds. A. C. Borsje
Video

Volgens ds. Borsje doen ouders er niet verstandig aan om hun kind op zondag in bed te laten liggen

"Ik weet niet of je je kind het beste gunt als je zegt: ‘Blijf maar liggen.' En meteen als ik dit zeg, weet ik hoe teer het is. Onze oudste is nog maar 16, maar je zult er maar een hebben van 18 die niet meer wil. Ik kijk maar naar die vader van die

Herman van Wijngaarden
Verdieping

Het is een handicap om de Bijbel gezaghebbend te laten spreken

Jongeren hebben terecht of onterecht het idee dat je met de Bijbel alle kanten uit kunt. Wat we daar verder ook van vinden: het is een handicap om de Bijbel gezaghebbend in hun leven te laten spreken. Daarom geef ik vijf praktische aanbevelingen waar

Jan en Nellie van Dooijeweert
Video

Terugkijken: Jan en Nellie van Dooijeweert beantwoorden Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, zijn Jan en Nellie van Dooijeweert te gast. Ze zijn al vanaf 2005 actief als panellid van de vragenrubriek en leverden maar liefst 371 antwoo

Meerartikelen

De Wereld Rond
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Cees van Harten

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' vertelt Cees van Harten onder meer dat zending geen marathon is. Ook legt hij uit hoe hij aan die wijsheid komt. Samen met zijn vrouw Rommy was Cees zo'n 25 jaar te vinden op het zendingsveld, van Papoea

Jakob van Wielink
Video

Jakob van Wielink wijst op vijf belangrijkste factoren van falend leiderschap

Leiderschap kun je zien als een reis naar invloed, impact en resultaat. Die reis kent vele uitdagingen. In deze video leer je van Jakob van Wielink - partner bij De School voor Transitie - over de vijf belangrijkste faalfactoren van leiderschap. Je o

Dr. C. A. van der Sluijs
Column

Kan een kerkorde scheiding brengen als het er echt op aankomt?

‘Hervormd bloed: 2004 een geding met de kerkorde of met broeders?’ Aan de hand van dit thema werd vorige week een symposium gehouden ter gelegenheid van het 50-jarig ambtsjubileum van dr. R. van Kooten. In zijn bijdrage lichtte prof. dr. W. van Vlast

Stoffer
Nieuws

SGP hekelt samenwerking kabinet met Palestijnse Autoriteit: "Gevaarlijke route"

De SGP heeft Kamervragen gesteld omdat het demissionaire kabinet de banden met de Palestijnse Autoriteit (PA) aanhaalt. Er is zelfs een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. SGP-leider Chris Stoffer stelt dat het een verkeerd signaal op het verkeerd

pakistan
Nieuws

Vijf Pakistaanse christenen in enkele dagen tijd om het leven gekomen tijdens schoonmaakwerk

In een paar dagen tijd zijn er vijf christenen in Pakistan om het leven gekomen tijdens het schoonmaakwerk dat ze uitvoerden. Ze ademden daarbij giftige gassen in wat hen fataal werd. Volgens Morning Star News krijgen de christenen niet de juiste uit

Jan Macdaniel
Video

Jan Macdaniel (VGS): "Plannen van coalitie schuren met vrijheid van onderwijs"

In het hoofdlijnenakkoord van de PVV, VVD, NSC en BBB staat dat de vrijheid van onderwijs niet wordt gewijzigd. Toch is niet iedereen daar gerust op. In het tv-programma Uitgelicht! stelt Jan Macdaniel, jurist en beleidsadviseur van de Vereniging voo

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen wijst op noodzaak om tegen zonde te strijden: "Zaak tussen leven en dood"

"Wat deed je de laatste keer toen je in verzoeking kwam en je met de zonde geconfronteerd werd?", die indringende vraag stelde ds. M. Klaassen onlangs aan zijn toehoorders in een preek. De hersteld hervormde predikant wees op het belang om tegen de z

Ds. J. A. W. Verhoeven
Verdieping

In onze lege cultuur hebben we een theologie van de schepping nodig

Wij leven in een cultuur waarin mensen zich ontworteld voelen. Elke vorm van geestelijke bestaanszekerheid is grondig geruïneerd. Wat blijft er over? Alleen nog het ik. Ik, zonder verband, zonder thuis, zonder doel. Deze situatie roept om hernieuwde

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt stelt confronterende vraag: "Hoe staat het met je stille tijd?"

"Hoe staat het er op dit moment voor met je stille tijd? Lees je dagelijks nog in je Bijbel en heb je contact met je hemelse Vader door middel van gebed? Zoek je Zijn aangezicht? Hoor je Zijn stem nog? De Bijbel zegt: ‘Mijn schapen horen Mijn stem.’

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom God ons als Zijn geliefde zonen en dochters ziet

"Jij bent Mijn geliefde Zoon, in Jou vind ik vreugde.’ Besef je wel dat God dat ook tegen jou zegt als je opnieuw geboren bent? Als jij gelooft in de Heere Jezus, dan ben je met Hem verbonden. In Christus sta jij in de Jordaan en zijn deze woorden oo

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 42

 Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken

Kees van der Staaij
Podcast

Terugluisteren: Kees van der Staaij over premierschap, reuring en polarisatie

‘Nestor van de Tweede Kamer’ was de titel die Kees van der Staaij jaren heeft gedragen. Afgelopen jaar nam hij na 25 jaar afscheid van de kamer en is hij aan de slag gegaan als gezant bij de Nederlandse Maritieme Maakindustrie. In deze aflevering van