Zijn wij christenen vreemdelingen of hebben we ons aangepast?

Verdieping 14 oktober 2024 7 minuten Ds. Yme Horjus
Ds. Yme Horjus
YouTube

In zijn eerste brief begint de apostel Petrus meteen al met een uitspraak die als een rode draad mag worden gezien. Kortweg komt het hierop neer: wij zijn als gemeente ā€˜wedergeboren tot een levende hoopā€™ en wij bezitten een bijzondere ā€˜erfenisā€™ (1 Petrus 1:3-4).

Daar wijdt Petrus prachtige woorden aan en hij werkt dat in de brief verder uit vanuit de gedachte dat wij op aarde vreemdelingen en bijwoners zijn (1 Petrus 2:11; zie ook HebreeĆ«n 11:13). Het is een thema dat we elders in het Nieuwe Testament ook vinden: ā€˜wij hebben hier geen blijvende stad, maar zoeken de toekomstigeā€™ (HebreeĆ«n 13:14). Ons burgerschap is niet aards maar hemels, krijgen de christenen in Filippi te horen (Filippenzen 3:20).

Gecanceld worden
Dat vreemdelingschap betekende dat de mensen die Petrus en Paulus op het oog hadden, door het geloof in Jezus als de opgestane Heer er in hun tijd overal ā€˜buitenā€™ stonden. Dat gold zowel Joden als heidenen, die in de Heere Jezus geloofden als de door God gezonden Redder. Als bekeerde heidenen konden ze niet meer deelnemen aan de rituelen in de heidense tempels en stonden ze ook buiten het openbare leven. Als ze bekeerde Joden waren, konden de afstammelingen van Abraham niet meer terecht in de synagoge. Daar werden ze geweerd en waren ze vreemden geworden. Dat ā€˜vreemdelingschapā€™ was echt een item voor de gemeente waaraan Petrus zijn brief richt. Ze waren nergens meer thuis en in de diepste zin vreemdelingen. Ook hun maatschappelijke positie was vaak heel moeilijk. Geloof in Jezus betekende: erbuiten staan! Niet mĆ©Ć©doen! Gecanceld worden vanwege hun navolging van de Heere Jezus!

Geloof in Jezus betekende: erbuiten staan! Niet mƩƩdoen! Gecanceld worden vanwege hun navolging van de Heere Jezus!

DƔƔr ligt wel een punt van vergelijking met onze situatie. Dat ā€˜vreemd-zijnā€™ hoort ook in ons leven als volgelingen van de Heere Jezus tot de werkelijkheid van ons bestaan. Als wij niet allerlei compromissen sluiten, als wij niet allerlei aanpassingen verrichten, als wij ons niet conformeren aan wat voor anderen heel gewoon is, zijn wij echt ā€˜vreemdenā€™ en ā€˜buitenstaandersā€™. Wij volgen naar onze geloofsovertuiging geen gewoonten van onze tijd en doen ook niet mee aan theologische trends en hypes die vandaag in zwang zijn, nee, wij volgen onze Heer en Heiland, Jezus Christus! Maar het vergt heel veel om staande te blijven, want de zuigkracht van de culturele en filosofische denkbeelden is ongelooflijk sterk.

Het tij is gekeerd
Wij verkeren in de omstandigheid dat ons land een door het christendom gestempelde cultuur heeft gekend en daarin waren de christenen gerespecteerde burgers die flink hebben bijgedragen aan een welvarende samenleving. Maar het tij is gekeerd en het is niet te veel gezegd dat de achting voor christenen behoorlijk is gedaald. Ook numeriek is het christelijke smaldeel gedecimeerd. De wetgeving in Nederland laat steeds meer zien dat vrijheid van denken en handelen het grootste goed is. De uitspraak van de Heere Jezus begint in vervulling te raken: ā€˜En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillenā€™ (MattheĆ¼s 24:12).

Dat is de grote verandering waar wij middenin zitten en we moeten er als christelijke minderheid aan wennen dat we onszelf weer moeten leren zien als ā€˜vreemdelingen en bijwonersā€™. We worden in het isolement gedrongen. Tegelijkertijd is er binnen de kerkelijke wereld een beweging waarneembaar die te duiden valt als ā€˜aanpassingā€™ en ā€˜assimilatieā€™. Er is een categorie christenen die niet bekend wil staan als scherpslijpers en zij kiezen voor een eigen interpretatie van de christelijke boodschap en doen hier en daar water bij de wijn.

Er is een categorie christenen die niet bekend wil staan als scherpslijpers en zij kiezen voor een eigen interpretatie van de christelijke boodschap en doen hier en daar water bij de wijn.

Er zijn mensen die er namelijk andere gedachten op na houden en zeggen: kĆŗnnen wij wel met deze simpele boodschap van redding door het bloed van Jezus Christus nog de mens van vandaag tegemoet treden? Moet een mens wel gered worden? Is dat niet een achterhaalde gedachte? Een oud concept? Een paradigma van de voorbije eeuwen? We leven nu toch in een heel ander tijdperk, in een heel andere wereld? Het is toch al hĆ©Ć©l wat dat een mens iets van medemenselijkheid naar andere mensen laat zien? Dat is toch ook de wil van God doen? Dat zie je steeds meer en je hoort het steeds vaker. Zo maken sommigen binnen de kerken een eigen ontwerp van het christelijk geloof.

Achterhaald concept?
Soms komt mij het verwijt tegemoet: je bent blijven hangen in een achterhaald concept van het christelijke geloof. Je bent niet verder gekomen in je groei en ontwikkeling. Als het er op aan komt, ben je gewoon conservatief te noemen. DƔt alleen al geeft een gevoel van vreemdelingschap: jouw wijze van geloven wordt door andere gelovigen niet meer herkend. Die vreemdelingschap wordt dus niet alleen veroorzaakt door de toenemende secularisatie in de samenleving, maar ook door de verwijdering in opvattingen binnen de kerk.

Er is een sterk voorbeeld in het Oude Testament van een zelfgekozen isolement zonder dat het woord ā€˜vreemdelingschapā€™ valt. Ik doel hier op de Rechabieten in Jeremia 35. Die mensen hebben in een situatie van dreigend gevaar de wijk genomen naar Jeruzalem. Zij zochten de veiligheid binnen de sterke muren van de stad, terwijl ze al tijdenlang gewend waren in tenten te wonen in het Judese achterland.

Zij waren nakomelingen van Jonadab, de zoon van Rechab. Jonadab had een scherp oog voor het gevaar waaraan Israƫl was blootgesteld te midden van al die andere volken en hun goden.
In de redenering van Jonadab was er maar ƩƩn oplossing: wat Israƫl nodig heeft, is een hard en sober leven, weg van die verleidende relaties, los van de KanaƤnitische cultuur. Daarom: terug naar de woestijn, waar ze leefden in afhankelijkheid van God.

Vreemdelingschap wordt niet alleen veroorzaakt door de toenemende secularisatie in de samenleving, maar ook door de verwijdering in opvattingen binnen de kerk.

Zo, in deze trant heeft Jonadab kennelijk met zijn kinderen gesproken en heeft hen kunnen overtuigen. Ze hebben van geslacht op geslacht beloofd principieel te kiezen voor het zwervende, nomadische bestaan: gƩƩn alcohol, gƩƩn akkerbouw, gƩƩn huizen, gƩƩn contacten; dat alles om afval van de God van Israƫl uit te sluiten. Jonadab koos voor het isolement. Om zijn familie op Gods weg te houden, maar ook om voor Israƫl een blijvend signaal van trouw te zijn in het dienen van Jahwe, hun God.

Bewonderenswaardig
In Jeremiaā€™s tijd zijn we zoā€™n 275 jaar verder. In al die tijd hebben Jonadabs nakomelingen het gepresteerd het principe vast te houden. Werkelijk geen kleinigheid! Bewonderenswaardig! Deze beginselvaste mensen moet Jeremia van Godswege ten voorbeeld stellen aan IsraĆ«l. Als een beschamend voorbeeld. ā€œVan deze mensen kunnen jullie nog wat leren.ā€ Deze Rechabieten, waarvoor jullie een beetje de neus ophalen ā€“ zegt hij tegen zijn volksgenoten in Jeruzalem ā€“ zijn gehoorzaam gebleven aan het gebod van hun vader, dat 275 jaar geleden werd gegeven. Jeremia maakt zich tot spreekbuis van God: ā€œMaar jullie weigeren te luisteren naar mijn gebod. En Ik heb tot jullie gesproken vroeg en laatā€¦ en Ik heb de profeten gestuurd vroeg en laatā€¦, maar jullie hebben de oren dicht gehouden.ā€ Jonadab was maar een mens, maar zijn woord heeft 275 jaar standgehouden!

In dit verwijt van God trilt iets van een goddelijke jaloezie. WƔƔrom zijn de Rechabieten zo trouw en volgzaam, waar het de menselijke inzettingen van hun voorvader betreft en wƔƔrom ontbreekt het Israƫl aan die gehoorzaamheid ten opzichte van het Woord van God? Dat Woord, dat toch zo oneindig veel meer is, dan het woord van een mens? God had niet opgehouden Israƫl hartstochtelijk op te roepen tot bekering en vernieuwing.

Door deze Rechabieten zo naar voren te halen in hun beginselvastheid, steekt de trouweloosheid van Israƫl dus des te scherper af.

God vraagt ons in deze wereld te leven, maar tegelijk niet van deze wereld te zijn! Daarbij verlangt Hij geloof en vertrouwen in Zijn Woord.

Leven van toewijding
NĆ©Ć©, Jeremia zegt niet, dat iedereen Rechabiet moet worden. Of dat alle mensen opeens geheelonthouder moeten worden, dat wij in onze tijd onze huizen moeten afbreken en de landbouw en de fruitteelt in de ban moeten doen. Nee, het gaat hem om Ć©Ć©n punt van vergelijking: de trouw, de gehoorzaamheid, de karaktervastheid.

In geen enkel opzicht neemt Jeremia het op voor de opvattingen en denkbeelden van de Rechabieten. God vraagt niet van Zijn volk opnieuw weer in tenten te gaan wonen in de woestijn. Nadrukkelijk spreekt God in vers 15 over ā€˜het land, dat Ik u en uw vaderen gegeven heb.ā€™ Het land is om in te wonen. Het is absoluut waar dat wij op onze beurt ons niet in kloosters hoeven terug te trekken. God vraagt ons in deze wereld te leven, maar tegelijk niet van deze wereld te zijn! Daarbij verlangt Hij geloof en vertrouwen in Zijn Woord. God vraagt om een volkomen toegenegen hart en een leven van toewijding.

Zo hebben de Rechabieten gekozen voor een leven in ā€˜vreemdelingschapā€™ terwijl zij volop deel waren van Gods volk IsraĆ«l. Het zou wel eens kunnen zijn dat de tijd niet meer ver is dat wij een persoonlijke keuze moeten maken voor het ware vreemdelingschap in onze tijd. De tijden dringen ons daar steeds meer toe! Wij zullen het weer moeten leren om Paulus na te zeggen: ā€˜Gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen!ā€™ (Efeze 4:20 NBG).

Ds. Yme Horjus, emeritus-predikant van de Unie en oud-rector van het Baptisten Seminarium. Bovenstaand artikel verscheen eerder in Het Zoeklicht en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Open Doors
Nieuws

8-jarig christelijk meisje uit Afghanistan verkracht en vermoord

Een Afghaans meisje is op een gruwelijke manier om het leven gebracht. Ze woonde samen met haar christelijke familie in een Centraal-Aziatisch land nadat ze Afghanistan waren ontvlucht. De ouders van het meisje zijn christenen en dit leidde tot deze

Opperrabbijn
Column

Mijn volledige toespraak tijdens de Israƫl-manifestatie op De Dam

Het was een enorm drukke week voor opperrabbijn Jacobs, waarbij alles in het teken stond van 7 oktober. In zijn nieuwe dagboek deelt hij de volledige toespraak die hij tijdens de Israƫl-manifestatie op De Dam in Amsterdam hield. Daarin laat de opperr

Iran
Nieuws

Iraanse christen na jarenlange marteling en gevangenisstraf op vrije voeten

Een Iraanse christen, Mehdi Akbari, ook bekend als Yasser, is vrijgelaten na bijna vijf jaar gevangenisstraf vanwege zijn betrokkenheid bij een huiskerk. Mehdi werd in januari 2019 gearresteerd en veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf. Eind septe

Ds. M. Messemaker
Podcast

Ds. Messemaker teleurgesteld in PKN: ā€œMijn kerk was te stil op 7 oktoberā€

Op 7 oktober stonden mensen in ons land massaal stil bij de pogrom die een jaar geleden in IsraĆ«l plaatsvond. ā€œDie dag heb ik de hele dag op een steunbetuiging of teken van meeleven vanuit mā€™n eigen kerk zitten wachten. Mijn kerk was te stil op 7 okt

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Jezus' boodschap is radicaal: we moeten niet willen heersen

Misschien heeft u het wel eens meegemaakt dat iemand tegen u zei: ik ga u eens precies zeggen wat Ć­k denk, en dat u dan een mening hoort die exact hetzelfde is als een bekend persoon van bijvoorbeeld de televisie. Want diezelfde mening hoorde u onlan

Jan
Video

In een keer was Jan verlost van zijn chronische hoofdpijn: "God doet wonderen"

Op 32-jarige leeftijd krijgt Jan last krijgt van chronische hoofdpijn. Hij meldt zich regelmatig ziek en thuis ligt hij vaak plat, terwijl zijn vrouw Corine voor de vijf kinderen zorgt. Met speciale therapie komt er een beetje verlichting, maar genez

Stoffer
Positief nieuws

Chris Stoffer zorgt voor hartverwarmend moment met uniek cadeau aan minister-president

SGP-leider Chris Stoffer heeft voor een hartverwarmend moment gezorgd in de Tweede Kamer. Hij schonk minister-president Dick Schoof een Bijbel in de Statenvertaling. Dit leidde tot een hilarisch moment waarbij de Kamervoorzitter opmerkte dat de Bijbe

Ds. W. Visscher
Video

Ds. Visscher: "Hoe vaak is al niet geprobeerd om het Joodse volk te vermoorden?"

"Ooit zei een koning in een arrogante bui tegen zijn raadsheren: 'Beargumenteer eens waarom God bestaat.' En toen zei iemand: het volk Israƫl. Hoe vaak is al niet geprobeerd om dit volk te vermoorden? Farao, Haman en Hitler hebben het geprobeerd. Het

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat Jezus onze zonden niet bedekt maar definitief wegneemt

"Het bloed van Jezus bedekt je zonden niet, maar neemt ze van je weg", aldus Wilkin van de Kamp in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. De christelijke spreker en schrijver legt uit dat Jezus' offer onze zonden in zijn geheel we

Aisha Meel
Nieuws

De Wonderwolk komt met kraamcadeau voor christelijke ouders

Vanaf deze maand is de Goede Start-doos verkrijgbaar via deelnemende christelijke boekhandels. Het kraamcadeau is te koop voor 5 euro om deze voor zoveel mogelijk gezinnen betaalbaar te houden. De Goede Start-doos is een initiatief van de Wonderwolk.

Kerk Apeldoorn
Nieuws

Kerkproeverij in 15 Apeldoornse kerken

De kerken in Apeldoorn openen op zaterdag 12 en zondag 13 oktober hun deuren voor belangstellenden. De zogenaamde kerkproeverij is een initiatief dat enkele jaren geleden in Nederland werd geĆÆntroduceerd. Uiteraard zijn de kerken wekelijks open voor

Richard Groenenboom en Aster
Interview

Aster ontmoette beul die haar zus doodsloeg: ā€œIk heb hem kunnen vergevenā€

Tweeƫnhalf jaar zat ze gevangen in verschillende Eritrese gevangenissen samen met haar tweelingzus Azeib. Aster (rechts op de foto) vertelt in een drieluik, geschreven door Richard Groenenboom (links op de foto) namens SDOK, hoe ze is gemarteld omdat

gynecologist
Nieuws

Onbedoelde zwangerschap en abortus: Schreeuw om leven start postercampagne

Schreeuw om leven organiseert in Hilversum een hulpverleningscampagne. In de week van 7 oktober wordt om aandacht gevraagd voor hulpverlening rondom onbedoelde zwangerschap en abortus. Met name wordt daarbij nadruk gelegd op de rol van de man bij onb

antisemitisme
Nieuws

ChristenUnie deelt oproep: "Toekomst Joodse gemeenschap staat op het spel"

Kom met concrete afspraken om de veiligheid van de Joodse gemeenschap te bevorderen. Dat is de oproep vandaag van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, samen met de VVD, in het debat bij de begroting van Algemene Zaken.  Door afspraken te maken met onde

Mariekes
Interview

Hoe verder na zelfdoding van je partner? "Het was alsof de wereld even stilstond"

Marieke Foppen en Marieke van Lierop noemen zichzelf de ā€œWidowchicksā€. Beide vrouwen verloren hun echtgenoot door zelfdoding, een ervaring die hen diep verbond. Hun gedeelde verhaal van rouw, pijn en herstel staat centraal in hun boek 'Leven in de ro

Ds. K. den Boer
Video

HHK-predikant over Iraanse raketaanval op Israƫl: "God beschermt Zijn volk"

Vorige week schoot Iran circa 180 ballistische en hypersonische raketten af op Israƫl. Gelukkig genoeg vielen daarbij geen slachtoffers. Vele mensen prijzen daarom het geavanceerde luchtverdedigingssysteem van het Israƫlische leger, maar volgens ds.

Malang
Video

Malangs benen waren vergroeid: "Ik huilde als ik hem zo zag lopen"

"Het was moeilijk voor hem om te lopen", herinnert de vader van Malang, Sadio, zich. "Ik was erg verdrietig als ik Malang zo zag lopen. Soms renden zijn vrienden weg en lieten ze hem achter, en dan huilde hij." Sadio was verdrietig over de beperkinge

Erik-Jan Verbruggen
Opinie

Pastoraat en hulpverlening in de verdachtenbank door anticonversiewet

Binnenkort spreekt de Tweede Kamer in een plenair debat over de ā€˜Wet strafbaarstelling conversiehandelingenā€™. Het wetsvoorstel dat door enkele partijen in de Tweede Kamer is geschreven, vraagt om strafbaarstelling van handelingen die bedoeld zijn om

Don Ceder
Column

De rechtszaal en Jezus als onze advocaat: de schuld is afbetaald

Ik stond als advocaat jarenlang regelmatig in de rechtszaal. In principe gingen alle rechtszaken over verschillende vormen van schuld. Denk aan mensen die gebukt gingen onder financiƫle schulden. Maar ook aan mensen die terechtstonden omdat een recht

Bart de Zwaan
Video

Onderzoeker vertelt waarom hij enthousiast is over kerk en geloof

Sinds een paar jaar loopt de Millennial Challenge in Nederland. Onderzoeker Bart de Zwaan herkent zich in de vragen die veel van zijn leeftijdsgenoten stellen. Maar wat is zijn verhaal? En waarom is hij nu zo enthousiast over de kerk, geloof en de Bi