Waarom Driestar onderwijsadvies van grote toegevoegde waarde is voor christelijk Nederland
![Driestar Driestar](https://images.cvandaag.nl/artikel-foto/5f83e40db9a9d5b0ed0dbd4e9e1c239e/driestar.jpeg)
Wie Driestar hoort, denkt wellicht als eerste aan de hogeschool. Maar Driestar educatief heeft nog een belangrijk onderdeel: Driestar onderwijsadvies. Vanuit dit instituut worden christelijke scholen, leerkrachten, kinderen en ouders geholpen. Driestar onderwijsadvies is dan ook van grote toegevoegde waard voor christelijk Nederland. Cvandaag sprak met enkele experts: “We putten uit dezelfde Bron. En dat is de Bijbel als Gods Woord.”
“Driestar educatief bestaat uit twee onderdelen”, legt Jacob Jan van Rijs uit. “Aan de ene kant heb je de Driestar hogeschool met de pabo, de lerarenopleiding voortgezet onderwijs, de opleiding ad-pep en pedagogiek. Aan de andere kant is er Driestar onderwijsadvies. Dat is een onderwijsadviesbureau waarmee we scholen op allerlei gebieden ondersteunen. Binnen Driestar onderwijsadvies zijn er verschillende teams. Denk aan bijvoorbeeld orthopedagogen, maar ook aan teams die lesmethodes ontwikkelen of het dagelijks bestuur van een school coachen. Ook bieden we vanuit Driestar onderwijsadvies allerlei cursussen en nascholingen aan.” Zelf is Van Rijs projectleider van de geschiedenismethode Bronwijzer én de kartrekker van het team mediawijsheid.
“We zorgen ook voor de ondersteuning van leerkrachten als het gaat over pedagogisch didactisch handelen”, vult Thea de Mots aan. Zij is binnen Driestar onderwijsadvies actief als senior onderwijsadviseur, trainer en coach. “Ik vind het van toegevoegde waarde om bij te dragen aan de ontwikkeling van mensen die bij scholen werkzaam zijn: van de schoolleider tot IB’er en de leerkracht. Het is een mooi en dankbaar beroep om bij te mogen dragen aan de teamontwikkeling op scholen.”
Driestar onderwijsadvies denkt mee met en geeft advies aan scholen, leerkrachten, kinderen en ouders, zo beaamt ook Martijn Schumacher. Hij begeleidt als onderwijsadviseur onder meer startende leerkrachten en houdt zich bezig met (brein)didactiek, ofwel de vraag hoe je goede lessen geeft. Daarnaast valt ook de leerlingenzorg van aangesloten scholen onder zijn verantwoordelijkheid. “Het mooiste aan dit werk is de dankbaarheid van de mensen met wie je samenwerkt”, vertelt Schumacher desgevraagd. Of het nu een leerkracht, ouder of kind is; als ze het gesprek afsluiten met een welgemeend ‘dank je wel’, haal ik er enorm veel voldoening uit.”
Christelijke identiteit
Driestar educatief heeft een christelijke identiteit. Dat betekent dat ook de scholen die gebruik maken van de diensten van Driestar onderwijsadvies vrijwel altijd reformatorisch of christelijk zijn. “We ondersteunen het christelijk onderwijs, wat niet altijd reformatorisch hoeft te zijn”, vertelt De Mots. “Maar daar zijn natuurlijk ook veel reformatorische scholen bij en daar zijn we blij mee.”
Volgens De Mots heeft Driestar onderwijsadvies toegevoegde waarde voor het christelijk onderwijs: “We putten uit dezelfde Bron. En dat is de Bijbel als Gods Woord. Dat willen wij als uitgangspunt gebruiken en dat geven we ten diepste ook graag mee aan de kinderen. Dat is waarvoor het christelijk onderwijs is vormgegeven, ondersteuning en advies geven.”
Werk op maat
Ook Martijn Schumacher meent dat Driestar onderwijsadvies van toegevoegde waarde is voor het christelijk onderwijs. “We kunnen meedenken als een kritische vriend, maar ik denk dat er in deze tijd ook heel veel gebeurt op het gebied van identiteit. Dat kan soms best spannend zijn voor scholen en dan zijn wij er om ze te ondersteunen.”
Daarbij is werk op maat erg belangrijk, zo benadrukt de onderwijsadviseur. “Het maakt natuurlijk een groot verschil of je bij een grote reformatorische school in Barneveld bent of op de enige reformatorische school in hartje Rotterdam. Iedere school heeft zo zijn eigen vragen en uitdagingen. Het belangrijkste is dat wij ons advies aanpassen aan de context van de school, maar dit wel altijd vanuit onze christelijke Bron zullen doen.”
Lesmethoden
Natuurlijk zijn er ook vele goede reguliere onderwijsadviesbureaus, zo beaamt Van Rijs. “Maar het is natuurlijk wel fijn als je vanuit dezelfde waarden kunt spreken en denken. Daar liggen natuurlijk nogal wat verschillen, bijvoorbeeld op het gebied van seksuele vorming. Het is voor christelijke scholen toch erg waardevol als ze begeleid worden door een onderwijsadviesbureau dat vanuit dezelfde kernwaarden vertrekt.”
Van Rijs, die zelfs dus veel bezig is met de ontwikkeling van lesmethoden, ziet juist daar het verschil in terug. “In onze methode geven we veel aandacht aan de Bijbelse geschiedenis en aan bijvoorbeeld de Reformatie. Dat komt in een seculiere methode natuurlijk veel minder aan de orde.”
Dat zorgt soms ook voor dilemma’s. Hoe doet men dat bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van lesmethodes waarin schepping en evolutie ter sprake (moeten) komen? “We geven gewoon aandacht aan de evolutietheorie”, vertelt Van Rijs. “We proberen zo feitelijk mogelijk weer te geven wat die theorie inhoudt. Dat is ook belangrijk. Het zijn in de meeste gevallen natuurlijk kinderen die zijn opgegroeid met het scheppingsverhaal en het is goed dat ze ook kennisnemen van hoe anderen ernaar kijken. Je blijft niet altijd in je veilige christelijke bubbel zitten namelijk.”
Praatmee